Maria Jotuni: Kun on
tunteet (1913)
yhteisniteessä Kun on tunteet. Tyttö ruusutarhassa
(Suomalaisen kirjallisuuden klassikoita, SKS 1999, s. 1 – 104)
yhteisniteessä Kun on tunteet. Tyttö ruusutarhassa
(Suomalaisen kirjallisuuden klassikoita, SKS 1999, s. 1 – 104)
Kun on tunteet
sisältää 14 novellia neljässä osastossa. Niistä moderneimmat sijoittuvat
osastoista ensimmäiseen, jotka ”Hilda Husson” lailla saavat voimansa kertojan
totaalisesta osallistumattomuudesta todellisuuden avaamiseen.
Kokoelman Jotuni on tapainkuvaaja, vähän kai Molièren malliin. Hän on
äärimmäisen terävä ja älykäs havainnoija. Kuvauksen kohteena on kansa, ei vielä
oppineisto, kuten tunnetussa romaanissa Huojuva
talo. Edes novellin ”Kyökin puolelta” ruustinna ei nouse käsityskyvyssään
tavallisen kansan yläpuolelle.
Miltei kaikissa kokoelman novelleissa on kysymys
valtasuhteiden kuvauksesta. Kenellä on valta perheessä, kenellä
lemmensuhteessa? Jotunilaista valtasuhdetta ja sen dynamiikkaa määrittää kolme ulottuvuutta: tärkeimpänä sosiaalinen todellisuus, toisena
tunteet ja vähäisimpänä järki. Nykyiset tieteellisen psykologian
tutkimustulokset korostavat entistä enemmän ihmisen tunnemaailman
ensisijaisuutta tietoisen järjen sijaan, ja meidän Jotunimme kulki samoilla
linjoilla jo vuosisata sitten. Kirjailijan hahmot yrittävät käyttää järkeä
päänsä pahki, äly kun silti on ainoa keino pyrkiä luovimaan tässä
todellisuudessa, vaikka tulos ei välttämättä häävinen olekaan. Oikeastaan
kaikki Jotunin henkilöt ovat hupsuja, joita tunne ja viettielämä ohjaavat
eteenpäin kohtalon virrassa. Heistä lukiessa mieleen nousevat lapset,
huivipäisiksi pääsiäisnoidiksi pukeutuneet, jotka koettavat näytellä
aikaihmisiä.
Tiedostamaton ja hallitsematon viettielämä
ei välttämättä aina ole vain pahaksi ja turmioksi. Viettielämä oveluudessaan
nimittäin saattaa hapuilevaa älyä varmemmin tuottaa tyydyttävän lopputuloksen,
kuten käy novellissa ”Jussi Petterin naiminen”, jossa vänkyrän onnellisesta
lopusta hyötyvät kaikki osapuolet, tuoreen avioparin lisäksi myös laiska ja
saamaton appi. ”Aappossa” on samoja piirteitä.
Sanotusti sosiaalinen todellisuus on valtataistelua
painavimmin määrittävä tekijä. Isäntä on palkollistaan voimakkaampi, mies
vaimoaan. Novellissa ”Kansantapa” naisväki osaa riemullisesti kiertää tämän
sosiaalisen todellisuuden lakeja ja narrata saitaa, pahaa aavistamatonta
isäntämiestä. Kuvio naisten luomassa vaihtoehtoisessa, alemman asteen
taloussysteemissä on kuin suoraan neuvokkaiden neuvostoalamaisten neuvokkaista
selviämistarinoista. Jotuni ei ole vain ironikko – hän on suorastaan
satiirikko.
Meidän Herramme pikku muurahaiset, joihin Jotunin kertoja ei
suotta uhraa näkyväistä myötätuntoa tai sääliä, pyrkivät puikkelehtimaan
sosiaalisessa todellisuudessa järkeään ja tietämystään hyödyntämällä. Mistä
nämä pitäjän pienimmät saavat todellisuutta koskevat puutteelliset mallinsa,
mistä ainekset vertaisdialogiinsa? Raamattu
varmasti on yksi lähde. Tuntuu, että mallit ehkä ovat valistuneempia kuin myöhempien
aikojen viikkolehtien tarjoamat mallit, mutta silti ne eivät kykene antamaan
läheskään riittävän kattavaa kuvaa todellisuudesta. Jotunin hahmoilta puuttuu
järjestelmällinen koulutus elämiseen.
Kun on tunteitten
sosiaaliseen todellisuuteen kuuluu liikaa juopottelevia miehiä ja aviottomana
alkunsa saaneita lapsia. Novellissa ”Untako lienee” nainen raataa, jotta
miehellä olisi avioon päästyä valta juoda koko naisen luoma omaisuus sileäksi.
Aviottoman lapsenodotuksen polttavuus näkyy muun muassa ”Elämän sisällössä” ja
”Tahvo Tuomaisessa”. Siis lapsikin voi pahimmassa tapauksessa nousta yhdeksi
ongelmalliseksi osaseksi sitä sosiaalista todellisuutta, jota ei voi hallita! Tuoreimmassa Parnassossa (1/2013, ”Amerikan morsian
huojuvassa talossa”, s. 39) Juhani
Sipilä toteaa Jotunin pitäneen äitiyttä rakkauttakin korkeampana arvona.
Tämä ideaali ei kuitenkaan valitettavasti voi aina toteutua reaalisessa,
raadollisessa todellisuudessa. ”Elämän sisältö” onneksi sentään antaa kuvan
elämän ihmeen syttymisen siunauksellisuudesta.
***
Jotuni ilmaisee riveillään ja riviensä välissä paljon. Silti
hän jättää useat tulkinnat hienosti modernin monimielisiksi. Esimerkiksi
kokoelman avaavassa novellissa ”Vasten mieltä” päähenkilö toteaa: ”On ollut
kosijoita, ei sen puolesta, ettei toista miestä olisi saanut.” (5.) Onko tämä
vain lausujansa laupiasta itsepetosta vai totisinta totta? Kärpänen katossa ei
anna vastausta vaan jättää sen avoimeksi.
Päätösnovelli ”Naapurukset” avaa teitä ymmärtää, miten
hallitsematon sosiaalinen todellisuus saattaa saada alkunsa: se voi olla tulos
yhtä lailla hallitsemattomien tunteiden myyräntyöstä. Ihmisestä tulee ihmiselle
susi, eikä lankeemuksen jälkeen muutoin voisi enää ollakaan. Kinkkinen tilanne ”Naapuruksien”
veljesten kesken on tulosta juuri tällaisesta kehityksestä: järkeä vailla
olevat tunteet luovat järkeä vailla olevan todellisuuden. Tarinan
sydämettömässä taisteluasetelmassa kertoja korostaa ympäröivän luonnon
idyllisyyttä ja paratiisillista runsaudensarvisuutta, jonka keskelle ihmiset
tunnemaailmoineen ovat itse rakentaneet kadotuksensa. ”Naapurukset” on
eräänlainen hölmöläistarina, mutta monin verroin kovempi kuin esikuvansa –
siihen ei sisälly vähäisintäkään hyväntahtoisuutta tai lempeyttä. Hölmöläissaduista
kaikupohjaa hakee myös aiemmin mainitsemani ”Kansantapa”.
Esipuheen SKS:n julkaisemalle uusintapainokselle on laatinut
professori Irmeli Niemi. Hän tuo
esiin Jotunin kertojanlaadun sukulaisuuden muun muassa Goetheen ja Dostojevskiin
(s. xv – xvi). Tästä näkökulmasta kokoelman toisen osaston kaksi lyhykäistä
novellia ovat uskoakseni antoisimmat. Jotuni on päivännyt siamilaiskuvauksensa
”Kaksoiskasvettuma” tietoisesti August
Strindbergin 60-vuotispäivänä 1909. Siinä on keskittynyttä jylhyyttä
Dostojevskin ja ehkä ruotsalaismestarinkin malliin, ja dostojevskilainen
kaksoisolennon teema saa nietzscheläislyyrisen käsittelyn.
Hyvin toisenlainen on viimeisen osaston ”Aappo”, jonka
alussa kaksi kansanmiestä ihmettelee Afrikan ihmeitä. Aahrikan maassa kasvavat kuulemma
hedelmät suoraan puissa, kulkevat ihmiset (”Naispuoletkinko nuo, tuota, ihan
alasti joussoot?”) alasti ja jostain syystä Jumala suuressa viisaudessaan on
asettanut meidän lähetyspapeillemme velvollisuuden heidän kaitsemisekseen
pakanuudesta oikeaan uskoon. Yksistään tämä muutaman sivun mittainen alkukohtaus
nostaa Jotunin eturivin humoristiksi. Mieleen käy ehkä Veikko Huovinen mutta erityisesti kuopiolaisfilosofimme Aapeli.
***
Hilda Husso vm. 1954. |
Suomalaisella elokuvataivaalla Maria Jotuni on tunnettu
erityisesti useista näytelmäsovituksista. Ritva
Arvelon Kultainen vasikka (1961)
on huikeine näyttelijätöineen filmihistoriamme aatelia, väitän. Novellisovituksista
ansiokkain lienee Erik Blombergin
episodielokuva Kun on tunteet
vuodelta 1954. Vaikka filmillä on sama nimi kuin novellikokoelmalla, vain kaksi
kokoelman novellia sisältyy elokuvaan: niminovellin lisäksi ”Hilda Husso”,
jossa Emmi Jurkka keikkuu
muistettavasti keinotuolissaan ja lavertelee telefooniinsa. Muut elokuvan
kahdeksan episodia pohjaavat toisiin Jotunin novellikokoelmiin.