Joensuu julkaisi vuosina 1976 - 2010 kaikkiaan 11
Harjunpää-romaania ja yhden muun poliisiromaanin. Vanhempi rikoskonstaapeli
Timo Harjunpää on kirjailijansa eräänlainen alter ego, inhimillisen
huolensa paljaasti tunteva yksilö, vaikka hänen perspektiivinsä jääkin kauas kirjailijan omasta.
Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja ahdistelija. Romaani
rikoksesta ja miehestä ja naisesta (1981)
(Otava 2007, 287 s)
Otavan Matti Yrjänä Joensuu -sivusto
Sarjan neljännessä romaanissa Harjunpää ja ahdistelija
(1981) Harjunpää ja hänen lähin kollegansa Onerva Nykänen jahtaavat ladallaan nuorta miestä, joka ahdistelee yksinäisiä naisia Helsingin Munkkivuoren seuduilla. Nuoren
miehen nimi on Jarkko Kaupinoja - kertoja viittaa häneen jo sivulla 11, ja
sivulla 59 hän saa nimenkin.
Olisi liian yksioikoista nimittää 25-vuotiasta Jarkko
Kaupinojaa yksinkertaisesti rikolliseksi, sillä Joensuun lainrikkojat ovat aina oikeita
ihmisiä, jotka ovat vaikeissa olosuhteissa ajautuneet vääriin kuvioihin. Jarkko on
tyypillinen joensuulainen yksilö: hän on jäänyt niin osattomaksi kaikesta
sosiaalisesta, erityisesti naisen rakastavasta tai edes kunnioittavasta
kosketuksesta. Nyt hän etsii kontaktia naiseen omalla, rajoittuneella
tavallaan. Ja hän haluaa "kostaa sen mitättömyyden jota hän tunsi, ja
häpeän, katkeran, nöyryytyksen tuoman häpeän" (s. 62, ks. myös s. 63).
***
Sitten hän lähti hölkyttämään autoa kohti ja ajatteli naista joka ei enää ehkä tuntenut mitään - ei ehkä tuntenut mitään pelkästään siksi että oli syntynyt naiseksi ja joku toinen sellaiseksi ihmiseksi jota sanottiin mieheksi. (S. 32.)
Ahdistelija on alaotsikkonsa mukaisesti monella
tavalla romaani miehestä ja naisesta. Yliherkkä Harjunpää kokee raskaana sen
painon, joka hänen sukupuolelleen kulttuurisesti lankeaa, kun on puhe ahdistelevista
ja raiskaavista miehistä suhteessa ahdisteltuihin ja raiskattuihin naisiin. Vaikka kaikki
poliisit tuntevat sääliä tai myötätuntoa uhria kohtaan, he eivät joudu
kärsimään Harjunpään kulttuurisesta syyllisyydentunnosta.
Epätasa-arvoinen sukupuolierottelu näkyy vahvana myös 30 vuoden
takaisessa poliisi-instituutiossa. Miehenä Harjunpää on täysi poliisi, kun taas
työpari Onervan on vaikea saada esimerkiksi tuottoisia yövuoroja, koska on
pelkkä nainen, jota osa kollegoista ei laske varsinaiseksi poliisiksi
ollenkaan. Joensuu käsittelee myös Harjunpään aviollista kommunikaatiota mies
Timon ja vaimo Elisan välillä sekä tuon kommunikaation rajoituksia ja
väärinkäsityksiä.
***
Erinomaisen täysipainoinen rikosromaani Ahdistelija on. Ahdistava se saattaa olla, mutta silti äärimmäisen helppolukuinen samalla, eikä sen viihdyttävä juonivetoisuus tee siitä vakavana romaanina yhtään kevytkenkäisempää. Monet odottamattomat juonenkäänteet ovat vakavakirjallisestikin motivoituja, sillä ne paljastavat jotain keskeistä päähenkilö-Jarkon psyykestä ja taustasta. Mainio esimerkki on kohtaus uhriksi valikoituvasta kuvataideopettajasta, joka poikkeavalla reagoinnillaan panee ahdistelijan pasmat sekaisin ja näyttämään hetkeksi oikeat, vilpittömät kasvonsa. Joensuun mielikuvituksen syvänäköisyys tulee parhaiten esiin juuri tällaisissa kohtauksissa.
Romaanin rakennetta pitäisin esimerkillisenä. Se ei muodosta
kronikoivaa pötköä, vaan loppuratkaisun aineksia aletaan koota kasaan jo
teoksen ensimmäisessä kolmanneksessa. Esimerkiksi sivulla 101 mukaan
kuvioihin astuvat Hertta ja Ossi - goottilainen parivaljakko henkeen ja vereen,
silti kuvattuna täysin realistisesti ja uskottavaksi. Elantonsa läheiseltä
kaatopaikalta keräilevinä he tuntuvat olevan etäistä sukua Batmanin
Pingviinille.
Kieli ei useinkaan ole nykyrikosromaanien vahvinta aluetta, ja siksi Joensuun proosan ajoittainen tiivis ilmaisuvoimaisuus käy mallikelpoisesta. Erityisen hyvin kirjailija pystyy analysoimaan poliisipäähenkilönsä tunnemaailmaa:
Epäonnistumisen tunne oli jo poissa. Ja hätä joka oli kestänyt vain muutaman sekunnin. Mutta häpeä, selittämätön ja voimakas, nousi vieläkin hetkittäin hänen mieleensä, ja kun se tuli, hän liikahti työlääntyneenä mutta ei saanut asentoaan yhtään paremmaksi. (S. 147.)
***
Ahdistelija on myös yhteiskunnallinen romaani. Siinä
missä Joensuu monella tavalla ymmärtää vinoon kasvaneita osattomiaan, hän
samaan aikaan tuomitsee ne yhteiskunnan hyvänosaiset, jotka käyttävät asemaansa
epäreilusti hyväkseen tai ovat välinpitämättömiä muita kohtaan. Näihin
parempiosaisiin kuuluu niin ajattelemattomia poliisipäällystön edustajia kuin
turhankin puolustautumiskykyisiä markkinointipäälliköitä.
Romaanin ensipainoksen kansi. |
Kun Joensuu kirjoittaa, suomalainen poliisi kirjoittaa, ja
kauas taakse autenttisuudessa jäävät monet pohjoismaiset, yhteiskunnallisiksi
nimitetyt rikoskirjailijat, mankellit ja guillout. Kirjailijana Joensuu
peittoaa heidät kirkkaasti, mutta kansainvälinen menestys ei hänelle kuulunut.
Liian vähän keveyttä, liian paljon semi-dostojevskia - Ahdistelijassa
erityisesti luvussa "Maanantai-ilta" melkein suoranaista rikosta&rangaistusta
- , liian välitöntä katsomista ihmissielun syvyyksiin.
***
Ahdistelijan lisäksi olen lukenut vuosien 1985 - 2003
neljä harjunpäätä, Ahdistelijan ainoana kahdesti. Tietyt piirteet
toistuvat niissä jatkuvasti; Harjunpään heideggerilainen huoli on aina sama.
Siksi joistain piirteistä tulee sarjan mittaan kliseitä, melkein kuin kirjailija Joensuu parodioisi itse
itseään. Kun Harjunpää kokee äärisentimentaalisesti, "että nainen jolla oli tummanpunaiset varpaankynnet ja jonka hiukset olivat tutkimushuoneen lattialla, eläisi siitä eteenpäin liikkumatta ja puhumatta, näkemättä ja kuulematta, ja ilmeisesti vain niin kauan kuin koneissa olisi virtaa", näemme samalla nunnan laulavan ja soittavan kitaraa sairaalle lapsukaiselle Hei, me lennetään! -katastrofielokuvaparodiassa. Tämä on ehkä Joensuun romaanisarjan suurin ongelma.
Joensuu nousi Finlandia-ehdokkaaksi kahdesti: ensimmäisen
kerran kisan ensikoitoksessa 1984 Heimolaisillaan ja 1993 Rakkauden
nälällään. Harjunpää ja rakkauden nälkä, sarjan kolmanneksi
viimeinen romaani, lasketaan melko yleisesti Joensuun kaunokirjalliseksi
huipuksi, vaikka itse en tainnut osata lukea sitä parhaalla mahdollisella
tavalla. Jo ahdistelija-Jarkossa on jotain samaa kuin tuon romaanin
poikkeavassa päähenkilössä, alkaen lintumaisista piirteistä (s. 12). Rakkauden
nälän jälkeen saatiin odottaa vuosikymmen uutta harjunpäätä, ja kun se viimein
2003 ilmestyi, rumpujen pärinä julkisuudessa oli suuri mutta romaani itse
pettymys. Tuota Pahan pappia lukiessani mieleeni nousi, että merkityksellisyyttä kirjoittamiselleen etsiessään Joensuu saattoi sortua
tekotaiteellisuuteenkin, ja olla pahimmillaan amatöörimäisen
harrastelijamainen.
***
Ulf Törnroth (Ossi) ja May Pihlgren (Hertta). |